کد خبر : 3560
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲

چرا این روزها فیک‌نیوزها زیاد است؟؛

انزوا در میدان، توسل به جعل در رسانه / شایعات رژیم را در کانون توجه دنیا قرار می‌دهد

انزوا در میدان، توسل به جعل در رسانه / شایعات رژیم را در کانون توجه دنیا قرار می‌دهد
بررسی فضای رسانه‌ای بعد از هر جنایت رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که رسانه‌های وابسته به آن برای فضا سازی رسانه‌ای اقدام به تولید و انتشار گسترده اخبار جعلی می‌کنند.اخباری که جعلی بودن برخی از آن‌ها در لحظه معلوم می‌شود؛

رواج ۲۴؛ گروه فضای‌مجازی: اخبار جعلی و اطلاعات نادرست به جوسازی و تبلیغات سیاسی یا اخبار زردی گفته می‌شود که به دلایل مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در افکار عمومی مردم دنیا منتشر می‌شود. به گواه کارشناسان،  صهیونیست‌ها اهمیت رسانه و تأثیر آن بر افکار عمومی جهان و شکل‌گیری یک قدرت نامرئی جهان را بسیار زود دریافتند، به همین دلیل هم در صدد آن برآمدند با سیطره بر رسانه‌های جمعی و این فناوری جدید، قدرتی افزون‌تر از قدرت یک دولت در جهان به دست آورند. صهیونیست‌ها از محیط رسانه‌ای رایگان و مختلفی که برای اکثر کشورهای غربی و بعضاً عربی آشناست، سود و بهره می‌برند.

در همین زمینه گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی رواج۲۴  را با خانم دکتر معصومه نصیری، کارشناس رسانه را در مورد دلایل گسترش اخبار جعلی رسانه‌های خارجی در شبکه های اجتماعی  و راه کارهای مقابله با آن در چند روز اخیر را مطالعه کنید:

در روزهای اخیر، بعد از جنایات رژیم شاهد افزایش ناگهانی اخبار جعلی با محورهای متفاوت بودیم، به نظر شما دلیل این مساله چیست؟

اخبار جعلی معمولاً برای ایجاد انحراف و جلوگیری از فهم درست در سیستم دریافت اطلاعات در کشورهای مختلف و در صحن جهان و بنا بر اقتضائات آن منطقه و محیط  منتشر می‌شود. رسانه‌های صهیونیستی، افکار عمومی را مسموم می‌کنند و از آنجایی  که اخبار مقاومت درمنطقه و اتفاقات  محور مقاومت در منطقه پررنگ شده و رژیم صهیونیستی در یک انزوای معناداری قرار گرفته است، حجم تولید اخبار جعلی برای وارونه نمایی رخداد در ذهن مخاطب بالا رفته و ماجرا به گونه‌ای پیش می‌رود که جای قهرمان و در واقع  ظالم و مظلوم در جغرافیای مقاومت و محورهای مختلف مقاومت تغییر کند.

چه عاملی رژیم را به این سمت هدایت می‌کند؟

ببینید به هرحال شکست‌های پی در پی در حوزه  امنیتی، اطلاعاتی، اقتصادی حتی تسلیحاتی و نظامی برای ای رژیم موقت اتفاق افتاده و این مساله آن‌ها  را مجاب می‌کند که به سمت انتشار اخبار جعلی با هدف مسموم سازی افکار عمومی کشورهای مختلف پیش بروند و از خود  یک برنده پوشالی ترسیم کنند. اخبار روی سازه‌های دروغین ساخته می‌شود

به یک معنا گریزی از تولید اخبارجعلی در مواقع حساس نیست؛ فکر می‌کنید ابزار‌های مقابله با گسترش اخبار جعلی و چالش‌هایی را که ایران با آن‌ها روبرو بوده چه چیزهایی است و چه مواردی را شامل می‌شود؟

به نظر من ابزارهای مقابله با گسترش اخبار جعلی، تربیت رسانه‌ای مبتنی بر آموزه‌های سواد رسانه‌ای باشد. مخاطبان رسانه‌ها باید نگاه‌شان به رسانه‌های ضدمقاومت، نگاهی آمیخته به تردید باشد، روش‌های تشخیص اخبار جعلی را بدانند، به سمت و سوی  محتواهای تولید و منتشر شده دقت کنند، هدف  از انتشار محتوا و ذی نفعان را بشناسند، پرسشگر باشند و خودشان  را در معرض پرسش و پیدا کردن پاسخ  قرار دهند تا کمتر در معرض فریب قرار بگیرند تا دچار اختلال محاسباتی در تشخیص حق و باطل  نشوند. به عبارت بهتر سواد و تربیت رسانه‌ای فاکتورهایی است که کمک می‌کند مخاطب نگاه سیصد شصت درجه‌ای به قضایا داشته باشد و در این بین نیز میبایست به نقش رسانه‌های داخلی و منطقه نیز توجه داشت.

به نظر شما دلایل گسترش اخبار جعلی توسط رسانه‌های غربی درخاورمیانه و خصوصا ایران چیست؟

اخیراًرژیم صهیونیستی متحمل  شکست‌های بی سابقه‌ای در میدان شده و اساساً بعد از طوفان الاقصی، این حجم از کشتار این حجم از در واقع خونخواری و وحشی‌گری و حد یقف نداشتن سردمداران رژیم برای گرفتن جان انسان‌ها و هتک حرمت بشر و حقوق بشر و شکستن مرزهای جغرافیایی کشورها و فشارهای داخلی به قدری بوده که باعث شده شرایط به سمتی رود که رژیم مجبور به تولید اخبار جعلی، برای ایجاد فریب در ذهن مخاطب و ایجاد اختلال در ذهن مخاطب برای  دستیابی به درک نادرستی از این وضعیت شود.

و سخن پایانی؟

به نظر من وضعیت موجود منطقه‌ای و جهانی  رژیم یکی از علل عمده این ماجرا است. البته که اخبار جعلی  همیشه در سال‌های گذشته   دال مرکزی دغدغه‌های جهانی در حوزه استفاده کاربران رسانه‌های اجتماعی و مخاطبان رسانه‌ها از شبکه‌های اجتماعی بوده است. با توجه به رخدادهای روزهای اخیر، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند خود را در مرکز اخبار قرار داده و  اتفاقاتی را رقم بزند تا  این حجم اخبار جعلی و وارونه نمایی ، شایعات و اخبار بی سابقه جعلی اتفاق افتاده و و فراگیر شود.

 

/// انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.