کد خبر : 4130
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵

راستی آزمایی یک گزاره نادرست درباره ایران/ از جیب مردم برای مقاومت هزینه می‌شود؟

راستی آزمایی یک گزاره نادرست درباره ایران/ از جیب مردم برای مقاومت هزینه می‌شود؟
یکی از شبهات و اخبارجعلی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود این است که حمایت ایران از جبهه مقاومت، به معنای خارج کردن از جیب مردم با هدف جنگ‌افروزی است.؛

به گزارش رواج۲۴، برخی کاربران شبکه X (توئیتر سابق) نوشتند که مسعود پزشکیان، اعلام کرده است که در دولت خود به صورت قاطع از جبهه مقاومت لبنان حمایت خواهد کرد، این به معنای خروج چندین میلیارد دلاری سرمایه از ایران برای جنگ‌افروزی است؛ در این گزارش به بررسی این شبهه می‌پردازیم:

 

 

* خاورمیانه جدید رویای غرب و قوم یهود

سال ۱۹۹۱ کشورهای غربی برنامه‌ای را با عنوان «نظم نوین جهانی» که در آن نقشه جدیدی از مرزهای خاورمیانه کنونی ترسیم شده بود را طراحی کردند که این به معنای تجزیه کشورهای غرب آسیا بود.

علاوه براین سال ۱۹۶۷ بود که یهودیان با رویای قدرت اول خاورمیانه شدن و ساخت قلمروای قدرتمند برای قوم یهود که مرزهای آن از نیل تا فرات کشیده می‌شد، شروع به اشغال سرزمین فلسطین اشغالی کردند که در صورت تحقق این طرح، وسعت مرزهای قوم یهود به نزدیکی مرزهای ایران می‌رسید و بخش‌هایی از ایران نیز از کشور جدا می‌شد.

پس از از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، امام خمینی(ره) درباره لزوم اتحاد کشورهای مسلمان و جلوگیری از گسترش نفوذ این رژیم در خاورمیانه و حمایت از مظلوم که از اساس اصلی جمهوری اسلامی و اسلام بود، تاکید کردند. امام(ره) نیز معتقد بودند که دولت‌های ممالک نفت خیز اسلامی از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند، به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کنند و از فروش نفت به آن دولت‌هایی که به اسرائیل کمک میکنند خودداری ورزند.

*موقعیت استراتژیک ایران و کشورهای عربی

ایران به دلیل موقعیت ژِئوپلوتیک جغرافیایی خود در خاورمیانه و دارا بودن منابع غنی انرژی در دنیا و علاوه بر آن قرار گرفتن در نزدیکی کشورهایی چون عراق، سوریه و عربستان و غیره که دارای منابع سرشار نفت‌گاز هستند، منحصر به فرد است. به همین علت ایران و کشورهای عربی، همواره یکی از اهداف اصلی اروپا و غرب برای تامین انرژی به شمار می‌روند و تاریخ گواه آن است که غربی‌ها در هر زمان که توانسته‌اند، در استعمار این کشورها کوتاهی نکرده‌اند.

* رژیم صهیونیستی برج دیدبانی آمریکا در خاورمیانه

کارشناسان هم علت حمایت آمریکا و غرب از رژیم صهیونیستی را این می‌دانند که وجود رژیم اسرائیل در خاورمیانه، یک سیاست راهبردی در غرب آسیا است و اسرائیلی­‌ها برای حفظ منافع غربی‌­ها در این منطقه حضور دارند و منافع آن­‌ها را تامین می‌­کنند. آن‌ها معتقد هستند که یهودی‌ها برج دیدبانی برای تامین منافع سیاسی و اقتصادی آمریکایی‌­ها در منطقه غرب آسیا هستند. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم در این رابطه در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه گروه یهودی اعلام کرده بود که اگر رژیم اسرائیل نبود ما باید اسرائیلی می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد.

* تجارت ایران با کشورهای عربی و آسیایی

پس از تحریم‌های غرب و اروپا برای به انزوا کشیدن ایران، سیاست ایران برای گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای همسایه و آسیایی تغییر کرد؛ برای مثال در پنج ماهه نخست امسال حجم صادرات ایران به عراق با ۱۳.۱ میلیون تن به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار، به‌لحاظ وزنی رشد بیش از ۲۸ درصدی و به‌لحاظ ارزش نیز رشد ۲۶.۴ درصدی نسبت به ۵ ماهه نخست سال گذشته داشته است.

* صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به لبنان

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران در لبنان هم، تیرماه 1402 اعلام کرد که صادرات ایران به لبنان به بالای ۳۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

* جایگزینی دلار در معاملات تجاری آسیا و خاورمیانه

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران نیز آذرماه سال گذشته در دیدار با نخست وزیر سوریه در دمشق از توسعه مناسبات پولی و بانکی ایران و سوریه و حذف دلار از مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در آینده نزدیک خبر داده بود. شهریور ۱۴۰۲ نیز ایران رسماً یکی از عضوهای دائمی بریکس شد که یکی از مهم‌ترین مزایای پیوستن به بریکس، به‌خصوص برای ایران بانک توسعه نوین است که یک بانک توسعه چندملیتی بوده و سامانه اعلام پرداختی دارد و جایگزنی برای سوئیفت، سامانه مالی ارتباطات بین‌بانکی جهان است.

اخیرا نیز گروه بریکس از راه‌اندازی نسخه آزمایشی، بریکس پی برای کشورهای عضو این پیمان خبر داده است که با این سیستم پرداخت، شرکت‌کنندگان می‌توانند از آن در فروشگاه‌هایی با علامت‌های ویژه BRICS Pay مشخص شده‌اند، استفاده کنند. می‌توان گفت که درصورت اجرای این جایگزینی‌های معاملاتی، دلار از معاملات تجاری حذف شده و نفوذ غرب و آمریکا در آسیا و خاورمیانه کمتر خواهد شد.

به گزارش رواج۲۴، با این اوصاف، در پاسخ به شبهه ابتدای گزارش باید گفت اولاً ایران با حمایت از گروه‌های مقاومت، خواهان مقابله با تقویت قدرت رژیم‌صهیونیستی در غرب آسیا و جلوگیری از گسترش قلمرو آن به سمت مرزهای ایران است. ثانیاً در شرایط فعلی که ایران از جانب کشورهای غربی تحریم شده، گسترش روابط تجاری با کشورهای عربی و آسیایی یکی از سیاست‌های جایگزین، برای مقابله با طرح انزوای ایران و رشد اقتصادی کشورمان به شمار می‌رود. بنابراین ایران با حمایت از گروه‌های مقاومت و کشورهای عربی علاوه‌بر اجرای سیاست دینی، درحال حفاظت از منافع خود در خاورمیانه و آسیا است؛ پس ادعای خارج کردن سرمایه ایران به بهانه حمایت از مقاومت نادرست است.

 

/// انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.