کد خبر : 4016
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

۲ طرح مجلس برای توسعه و ارتقای برنامه هسته‌ای

۲ طرح مجلس برای توسعه و ارتقای برنامه هسته‌ای
جمعی از نمایندگان مجلس دو طرح تحت عناوین «توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ایران» و «توسعه صنعت هسته‌ای کشور» را تهیه و برای بررسی تقدیم هیئت رئیسه کرده‌اند؛

به گزارش رواج ۲۴ ـبه نقل از-خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم،  40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ایران» تهیه و تدوین و جهت سپری شدن مراحل قانونی تقدیم هیئت رئیسه پارلمان کردند.

طرح مذکور که در 17 ماده تدوین شده در تاریخ (یکشنبه 15 مهرماه سال جاری) از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و طبق روال بررسی طرح‌ها در قوه مقننه، طرح «توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ایران»  برای بررسی جزئیات به کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی و به کارگروه هسته‌ای کمیسیون امنیت ارجاع خواهد شد.

بنابراین گزارش، طی دهه‌های گذشته روند هسته‌ای کشور فراز و فرودهایی داشته و با تغییر دولت‌ها تصمیمات در این حوزه بسیار متفاوت بوده است. از طرفی نیز لازم است تا دستاوردهای هسته‌ای و اتمی در زندگی مردم و در اقتصاد کشور بیشتر نمایان شود بنابراین تدوین یک قانون خوب در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد. این طرح تهیه شده تا با نظر تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکمیل شده و به یک قانون جامع و پخته در این زمینه تبدیل شود که می‌توانید متن کامل این طرح را اینجا بخوانید.

علاوه بر این 63 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «توسعه صنعت هسته‌ای کشور» را در 17 ماده تهیه و تدوین کرده‌اند و طرح مذکور نیز 2 روز بعد در تاریخ (سه‌شنبه 17 مهرماه) از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع خواهد شد تا گزارشی از سوی اعضا در این باره تهیه و در نهایت گزارش کمیسیون جهت بررسی و اعلام نظر تمامی نمایندگان در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه خواهد شد.

لازم به ذکر است که این طرح در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به کمیسیون انرژی قوه مقننه ارجاع و پس از بررسی و تصویب به جلسه علنی ارجاع شد و در نوبت طرح قرار گرفت اما با پایان دوره گذشته مجلس فرصت رسیدگی و تصویب آن در جلسه علنی قوه مقننه فراهم نشد لذا بار دیگر در این مجلس گزارش مصوبه دوره گذشته کمیسیون انرژی جهت تسریع در اقدام لازم در دستورکار وکلای ملت قرار گرفته که می‌توانید متن کامل این طرح را در انتها بخوانید.

در ادامه گزارش فرایند تبدیل این 2 طرح به قانون را با هم می‌خوانیم: یکی از ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس جمع‌آوری امضاء برای تدوین طرح درباره موضوع‌های مختلف از جمله طرح​های اصلاحی قوانین عادی و قانون‌گذاری جدید برای موضوعاتی است که خلاء قانونی درباره آنها وجود دارد.

*چگونگی تدوین یک طرح در مجلس

به گزارش تسنیم، طرح به پیشنهاد نمایندگان مجلس گفته می‌شود که آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت درباره نحوه تنظیم طرح‌های مختلف توضیحات لازم را ارائه کرده و وکلای ملت می‌توانند با استفاده از این ابزار قانونی به راحتی یک طرح را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

بر اساس ماده 127 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌هاى قانونى با امضاء و ذکر نام حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس به رئیس جلسه تقدیم مى​‏شود و پس از اعلام وصول و قرائت عنوان آن توسط رئیس یا یکى از دبیران، در همان جلسه به کمیسیون​‏هاى مربوط ارجاع می​شود.

طبق ماده 135 آیین‌نامه داخلی مجلس، یک ‌نسخه از کلیه طرح‌ها و لوایحى که تقدیم‌ مجلس می‌شود پس از اعلام وصول، از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

این طرح​ها پس از ارجاع به کمیسیون‏​هاى ذی‌ربط چاپ و توزیع و نسخه‏​اى از آن توسط رئیس براى وزیر یا وزیران مربوط ارسال می‌‌شود. طرح‌ها نیز همانند لوایح، باید داراى موضوع و عنوان مشخص بوده و دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد آن در مقدمه به وضوح درج شود. همچنین داراى موادى متناسب با اصل موضوع و عنوان طرح نیز باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.