کد خبر : 4083
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

حزب‌الله در پشتیبانی از آوارگان هم حماسه آفرید

حزب‌الله در پشتیبانی از آوارگان هم حماسه آفرید
خبرنگار لبنانی در گفت وگو با فارس تاکید کرد حزب الله لبنان با ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان لبنانی قدرت مقاومت و سازگاری شهروندان با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی را تقویت کرده است.؛

به گزارش رواج ۲۴ به نقل از –گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس؛ ريما مهدي فارس شمص، یکی از ساکنان منطقه الضاحیه در حومه جنوبی بیروت و خبرنگار لبنانی چند شبکه و رسانه خارجی در لبنان و از آوارگان تجاوز نظامی فعلی رژیم صهیونیستی به لبنان است.وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تشریح مشکلات مالی و معیشتی شهروندان لبنانی در سایه جنگ از مقاومت آنها و همبستگی ملی به امید پیروزی وعده داده شده از جانب خداوند می گوید.حزب الله لبنان که از هشت اکتبر ۲۰۲۳ در حمایت از ملت مظلوم غزه برابر تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی با حملات موشکی و پهپادی به سمت شمال تا عمق سرزمین‌های اشغالی این رژیم را عاصی و متحمل زیان‌های اقتصادی کرده از اواخر سپتامبر با گسترش حملات اسرائیل به لبنان، پاسخ نظامی خود را به صهیونیست‌ها شدت بخشیده است.حزب الله از زمان تاسیس این جنبش در سال ۱۹۸۵ یکی از موثرترین و محبوب‌ترین گروه‌ها نزد جامعه لبنان بوده است.از سال ۱۹۹۲، یعنی هفت سال پس از تاسیس حزب الله، این جنبش با راه یافتن به هشت نفر از اعضای آن به پارلمان لبنان یکی از اعضای اصلی دولت لبنان بوده و از سال ۲۰۰۵ در کابینه لبنان حضور داشته است. در جدیدترین انتخابات ملی لبنان، در سال ۲۰۲۲ میلادی حزب‌الله، سیزده کرسی خود در پارلمان ۱۲۸ عضوی لبنان را به همراه متحدانش حفظ کرده است.حزب‌الله همچنین به اذعان رسانه‌های داخلی و خارجی شبکه گسترده‌ای از خدمات اجتماعی را مدیریت می‌کند که شامل زیرساخت‌ها، امکانات بهداشتی، مدارس و برنامه‌های جوانان می‌شود که همگی در جلب حمایت لبنانی‌های شیعه و غیرشیعه از حزب‌الله مؤثر بوده‌اند.متن کامل گفت‌وگوی فارس با خبرنگار لبنانی در ادامه آمده است:

آوارگان با کمبود پول نقد مواجهند

فارس: خانم ریما از وضعیت آوارگان لبنانی به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی برای ما بگویید؟ریما: بسیاری از اهالی جنوب و منطقه ضاحیه بیروت که شمار آنها به یک میلیون و 200 هزار نفر می‌رسد، به دنبال بمباران شدید منطقه از سوی اسرائیل، مجبور شدند به طور ناگهانی خانه‌هایشان را ترک کنند درحالی‌که اکثرشان تنها دوتکه لباس با خودشان برداشته‌اند، خیلی‌ها به مناطق امن‌تر کوچ کرده و در خانه‌های فامیل و آشنا به سر می‌برند، برخی جایی اجاره کردند و صدها هزار نفر هم که در مدارس به سر می‌برند.همه تصور کردند جنگ کوتاه باشد و جامعه جهانی برای توقف جنایات اسرائیل در لبنان وارد عمل شود، اما وضعیت بدتر شد درحالی‌که خیلی‌ها هیچ پول نقدی با خود نداشته‌اند و بانک‌های لبنانی هم قادر نیستند جز در موارد اندک پول و پس‌اندازی که شهروندان در طول سال‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، پرداخت کند.لبنان از سال ۲۰۱۹ با بحران‌های اقتصادی و پولی مواجه است که به‌عنوان یکی از جدی‌ترین بحران‌های جهان توصیف شده است. ارزش پول ملی آن در این مدت بیش از ۹۰ درصد کاهش‌یافته است حدود ۴۷ درصد از جمعیت لبنان زیر خط فقر هستند درحالی‌که بخش بانکی لبنان، که سپرده‌های لبنانی‌ها را در اختیار دارد، تقریباً ناکارآمد تلقی می‌شود.

حملات اسرائیل به تاسیسات اقتصادی صدها هزار نفر را بیکار کرد

فارس: وضعیت کار و درآمد لبنانی‌ها در سایه جنگ چگونه است؟ریما: صدها هزار نفری که در جنوب لبنان و منطقه ضاحیه سکونت داشتند با جنگ کار و شغل خود را از دست داده‌اند، از همین رو منبع درآمدی هم ندارند و حالا دو سه هفته است که با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهروندان برای حمایت از آوارگان پای کار آمدند

فارس: آیا خود لبنانی‌ها برای حمایت از آوارگان اقدامی کرده‌اند؟ریما: با وجود درد و قساوت جنگ برای لبنانی‌ها، اما تکاپوی بسیاری از آنها برای خدمات‌رسانی به آوارگان نماد مقاومت و خلاقیت در مواجهه با شرایط سخت است.از بیروت تا جنوب، همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا در حد توان خود از حجم بحران بکاهند. هر روز صبح، شهروندان لبنانی با کار جدیدی تلاش می‌کنند تا شادی متفاوتی به فضای جنگ در جنوب لبنان ببخشند. بانوان لبنانی غذا تهیه و بین آوارگان توزیع می‌کنند. ویدئوهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که آنها را در حال پخت غذا برای آوارگان نشان می‌دهد، حتی در برخی بوستان‌ها و آشپزخانه‌های عمومی بیروت نیز بساط تهیه غذا هر چند ساده برای آوارگان پهن شده است. این اقدامات، نه‌تنها برای سیرکردن شکم، برای نشان دادن این است که همبستگی در بهترین شکل خود تجسم یافته و امید به زندگی در لبنان ساری و جاری است. چیزی که ما امروز شاهدیم این است که در لبنان زندگی به پایان نرسیده است. در اوج جنگ و مصائب آن احساس می‌کنی که این کشور هیچ‌چیز کم ندارد، نه شادی، نه خنده، نه آواز بلکه زندگی ادامه دارد.این روزها این شعار در لبنان هشتگ شده که «فردا یک روز تازه است» و «فردا این کابوس پایان می‌یابد» «فردا خودمان را زنده خواهیم یافت و قادر به ادامه زندگی و مقاومت خواهیم بود».این اولین‌بار نیست که مردم لبنان با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی روبه‌رو شدند . ما در طول سال‌های گذشته آموختیم که هیچ‌کس جز خودمان نمی‌توانیم به خودمان کمک کنیم. باید روی پای خود بایستیم و در برابر دشمن به مقاومت ادامه دهیم.

2 ساعت در شبانه روز برق داریم

فارس: آیا کمبود گاز یا برق مواجه نیستید؟ریما: کمبود گاز خیر اما برق که طبق روال قبل از جنگ در شبانه‌روز فقط ۲ ساعت برق شهری وصل است در بقیه ساعات روز از ژنراتور استفاده می‌شود که آن هم هزینه سوخت آن در شرایط جنگی فعلی سنگین است.فارس: وضعیت قیمت‌ها در بخش کالا و اجاره‌بها چگونه است؟ریما: قیمت کالاهای اساسی افزایش‌یافته از ۱۰ تا ۵۰ درصد در برخی مناطق و در برخی مناطق دیگر تا ۱۰۰ درصد قیمت برخی کالاها افزایش‌یافته است.تجار بازارهای فروش اجناس خود را از شمال، جنوب و منطقه البقاع به سایر مناطق منتقل کرده‌اند و از همین روز قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو شده است. بااین‌حال هستند تجاری که حاضر به افزایش قیمت کالاهایشان نشدند.تعداد آوارگان از مناطق مختلف لبنان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. با تکمیل ظرفیت حضور آوارگان از جنوب در مدارس بیروت و مناطق دیگری از لبنان بسیاری از خانواده‌ها مجبور به اجاره‌کردن منزل در مناطق دیگری هستند؛همچون خود ما که به همراه سه پسر جوان خود با همسران و فرزندانشان و برادرم به روستای شملان از توابع شهرستان عالیه در استان جبل در مرکز لبنان کوچ و دو اتاق اجاره کردیم. خیلی‌ها توان مالی اجاره‌خانه را هم ندارند.بااین‌وجود در شرایط دشوار جنگی هنوز زیبایی‌هایی قابل‌مشاهده است برخی از مردم بدون چشم داشتی در خانه‌هایشان را به روی آوارگان گشودند و در این مدت با جان و مال خود پذیرای آنها بوده‌اند اما مشکل بزرگ کمبود پس‌انداز نزد مردم یا عدم دسترسی آنها به پس‌انداز برای تأمین غذا و آشامیدنی است.

نرخ ارز ثبات دارد

فارس: آیا نرخ ارز در این چند هفته افزایش داشته است؟ریما: بازار دلار باثبات است و عرضه دلار زیاد نیست و معاملات محدود به عملیات روزانه است، نرخ ارز در ۹۰ هزار پوند لبنان ثبات دارد. وضعیت بانک مرکزی لبنان قبل از شروع تجاوزات اسرائیل نسبتاً آرامش‌بخش بوده است. به گفته منابع لبنانی ذخیره ارزی این بانک بالغ بر ۱۰.۸ میلیارد دلار و پس‌انداز بخش عمومی در بانک‌ها هم به ۵۳۰ هزار میلیارد پوند می‌رسد . افزایش ذخایر ارزی به تثبیت پول ملی کمک کرده، زیرا عرضه پول در بازارها نیز محدود است و همین امر امکان دلالی روی پوند لبنان را کاهش داده است و به گفته مقامات لبنانی به لطف این ثبات، بانک لبنان همچنان می‌تواند حداقل تا پایان سال جاری مقاومت کند.

حزب الله در توزیع سوخت، دارو و غذا کمک می‌کند

فارس: نقش حزب‌الله در تأمین نیازهای اساسی لبنانی‌ها چیست؟ریما: باتوجه‌به وابستگی تقریباً کامل لبنان به واردات مواد اولیه مانند غذا، دارو و سوخت، در حال حاضر دولت و حزب‌الله تمام تلاش خود را برای ممانعت از بروز هرگونه اختلال در زنجیره تأمین به کار بسته‌اند.حزب‌الله لبنان همچنین گروه‌هایی را برای توزیع غذا و نوشیدنی بین آوارگان در نظر گرفته است همچنین یک طرح موسوم به معین را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده که از طریق آن از علاقه‌مندان به مشارکت در حمایت روحی و معنوی از آوارگان دعوت به همکاری می‌نماید.این حزب لله بود که بسیاری از آوارگان را در مدارس اسکان داد و داروخانه‌ها را با داروهایی که در قالب کمک‌های بشردوستانه از ایران رسیده بود پرکرده است و البته این داروها به طور رایگان در اختیار آوارگان قرار می‌گیرد.حزب‌الله همچنین پتو، زیرانداز و مواد غذایی را تا جایی که شهرداری‌های مناطق مختلف لبنان اجازه دهند توزیع کرده است اما جامعه بین‌المللی و دولت باید کمک‌های خود را برای رفع نیاز آوارگان بیشتر کنند.

برآورد خسارت 15 میلیارد دلاری لبنان از جنگ

فارس: برآوردها از میزان خسارت لبنان از تجاوز نظامی اسرائیل چقدر است؟از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳ تا گسترش دامنه آن در لبنان در سپتامبر ۲۰۲۴، به‌تدریج آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم از جنوب شروع شد و به کل لبنان رسید، اما هنوز امکان بررسی جغرافیایی آسیب‌ها وجود ندارد.برآوردها نشان می‌دهد که هزینه جنگ احتمالاً به بیش از ۱۵ میلیارد دلار یا بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. اسرائیل با حملات هوایی مزارع کاشت زیتون و تنباکو و غیره را در شمال تا جنوب لبنان به آتش کشیده و تخمین زده می‌شود هزاران درخت زیتون در آتش حملات اسرائیل از بین رفته باشد، از همین رو بخش اعظم خسارت‌ها متوجه بخش کشاورزی است.بااین‌حال کارخانه‌ها در لبنان نیز به دلیل آسیب‌هایی که از جنگ متحمل شدند در تحویل سفارشات خود با مشکل مواجه‌اند.بنابراین خسارت‌ها تنها شامل ساختمان‌های مسکونی نمی‌شود، رژیم اشغالگر به طور عمدی بخش‌های اقتصادی، خدماتی، صنعتی و کشاورزی لبنان را هدف گرفت تا جایگاه اجتماعی مقاومت را نزد شهروندان لبنانی تضعیف کند که در این امر ناکام بوده است.
ریما: برخی نهادهای داخلی تخمین می زنند که از ابتدای جنگ بیش از ۱۷ میلیون متر مربع از زمین‌های کشاورزی در لبنان در نتیجه تجاوز نظامی اسرائیل خسارت دیدند.درآمدهای واردات و صادرات لبنان سالانه حدود ۳ میلیارد دلار است، اما اقتصاد لبنان اساساً به صادرات وابسته نیست، بلکه گردشگری و حواله‌هایی که خارجی‌ها به لبنان می‌آورند بخش عمده درآمد لبنان را تشکیل می‌دهد و سالانه چهار میلیارد دلار برای لبنان درآمدزایی دارد.ادامه جنگ ممکن است منجر به کاهش قابل‌توجهی در صادرات نشده اما بر واردات به‌ویژه در مورد کالاهای لوکس تاثیر گذاشته، زیرا از زمان شروع تجاوزات اسرائیل تقاضا برای آنها کاهش‌یافته و خرید مردم کاهش‌یافته و محدود به نیازهای اساسی شده است.
فارس: نظر شما درباره اقدام بانوان ایرانی در اهدای طلا برای کمک به لبنان چیست؟ریما: این امر حماسه طلایی بانوان ایرانی در پشتیبانی از جبهه‌های مقاومت شمرده می‌شود و اجر آنها نزد خدا محفوظ است. لبنانی‌ها همواره قدردان حمایت‌های ایرانی‌ها در دفاع از جبهه حق برابر باطل هستند.

واردات و صادرات لبنان به شکل معمول جریان دارد

فارس: وضعیت واردات مواد غذایی چگونه است به‌خصوص که اسرائیل گذرگاه المصنع در مرز با سوریه را بمباران کرده است؟ریما: واردات مواد غذایی، دارو و سوخت موردنیاز کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و نهادهای اساسی همچنان از طریق بندر بیروت و فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری ادامه دارد و به گفته مقامات دولتی، ذخایر فعلی مواد غذایی در لبنان برای بیش از دو ماه آینده کافی است و همچنان محموله‌ها و کشتی‌ها به طور منظم وارد لبنان می‌شوند.گذرگاه المصنع در شرق لبنان و مرز با سوریه ۱۵ روز پیش توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شد تا راه امدادرسانی و واردات لبنان از سوریه قطع شود چون گذرگاه اصلی نیازهای بشردوستانه و خروج ده‌ها هزار لبنانی به سوریه است که با حمله اسرائیل مسدود شده اما هنوز گذرگاه‌های دیگری باز است که آنجا می توان نیازهای لبنانی‌ها پاسخ داده شود.فارس: آیا امکان محاصره بندر بیروت وجود دارد؟تاکنون فعالیت بندر بیروت به طور عادی جریان دارد اگرچه بازرسی‌ها در سایه تشدید اوضاع امنیتی بیشتر شده اما در روند صادرات و واردات لبنانی خللی وارد نشده است و هیچ تصمیم بین‌المللی مبنی بر محاصره اقتصادی لبنان هم صادر نشده است تنها تجارت زمینی به دلیل حمله اسرائیل به گذرگاه المصنع با دشواری‌هایی روبه‌رو شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.