به گزارش رواج ۲۴ ـبه نقل ازگروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ ناحیه نوآوری امیرکبیر در ناحیه نوآوری مرکزی تهران محیطی با ظرفیتهای گوناگون اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و پتانسیل بالای نیروی انسانی است.این ناحیه میتواند افراد کارآفرین، مستعد، مشاغل دانشبنیانی و سرمایهگذاریها را جذب کرده و با توسعه و ترکیب مجموعهای از داراییهای زیربنایی، نهادی، علمی، فناوری، آموزشی و اجتماعی به همراه ارائه خدمات باارزش افزوده نتایجی مانند توسعه اقتصادی را ایجاد کند.دراینارتباط با سید فرهنگ فصیحی، استاد دانشگاه و رئیس پارک علم و فناوری امیرکبیر گفتوگو کردهایم.فصیحی در ارتباط با روند شکلگیری ناحیه نوآوری امیرکبیر گفت: توافق مربوط به ناحیه نوآوری بین وزارت علوم و معاونت علمی و شهرداری و دانشگاه متقاضی ایجاد ناحیه نوآوری وجود دارد. ما این را به لحاظ محدوده توافق کردیم. ناحیه نوآوری شریف که شکل گرفت در غرب بود و در آن محدوده دانشگاه دیگری نبود و بهراحتی تعریف شد. علم و صنعت هم همینطور معارضی ندارد. ما در مرکز تهران سه دانشگاه بزرگ امیرکبیر، تهران و تربیتمدرس، همسایه هستیم؛ بنابراین طول کشید تا توافق صورت بگیرد. وی افزود: سال گذشته با وزارت علوم توافق جغرافیایی کردیم. از نظر شهرداری یک ناحیه نوآوری شرق و غرب و مرکزی وجود دارد. چون شهرداری هم باید خدماتی به این مراکز نوآوری بدهد. شهرداری پذیرفت که ما در ناحیه نوآوری مرکزی باشیم. این ناحیه در محدوده حدفاصل خیابان فاطمی و مطهری در شمال، بزرگراه مدرس و خیابان مفتح جنوبی در شرق، خیابان انقلاب در جنوب و خیابان ولیعصر، خیابان فاطمی، خیابان حجاب و خیابان وصال شیرازی در غرب قرار دارد.
اولویت ناحیه نوآوری امیرکبیر مسئلهمحوری است نه افزایش واحدهای دانشبنیانی
فصیحی عنوان کرد: ما در ناحیه نوآوری امیرکبیر که تجاریترین منطقه شهر است بر خلاف ناحیه نوآوری شریف نمیتوانیم ظرفیت عرضه فناوری را به شکل تبدیل واحدها به دانشبنیانی بالا ببریم. ضمن این که اولویت دیگری را داریم که مربوط به مسئلهمحوری است و آن این که در دانشگاه امیرکبیر را به هر سمتی که باز میکنیم به یک صاحب مسئله برمیخوریم. وزارت صنعت، وزارت نفت، اداره تجهیزات پزشکی، بورس کالا، بانکهای مختلف، این ظرفیت بالایی است و باید نهادهای مالی را بتوانیم شبکه کنیم.
گامی به نفع اقتصاد هنر
وی افزود: هیچ جای کشور بهاندازه اطراف ما تجمع نهادهای هنری نیست؛ حوزه هنری، خانه هنرمندان، دانشگاه هنر، فرهنگستان هنر، تئاتر شهر، تالار وحدت. این ظرفیتی است که میتوانیم در رابطه فناوری با هنر ایجاد کنیم و مثلا بتوانیم به نفع اقتصاد هنر گام برداریم.فصیحی اظهار کرد: در واقع ما در ناحیه نوآوری امیرکبیر تمرکز خود را بر شبکهسازی گذاشتهایم. این کار در همهجا برای حل مسئله باید اتفاق بیفتد. قرار بود بعدازاین همه افزایش دانشبنیانها مسائل ما حل شود اما چرا تا الان مسائل ما بیشتر شده است. چون رابطه با هم وجود ندارد. مجموعههای صاحب مسئله باید با هم شبکه شوند. ما این آمادگی را الان در امیرکبیر اعلام کردیم که حاضریم با همسایگان خود بنشینیم و با هم هرآنچه که لازم است ظرفیت مشترک ایجاد کنیم.
باید نهضت شبکهسازی و تعریف مسئله در کشور راه بیفتد
رئیس پارک امیرکبیر عنوان کرد: ما باید مسائل نهادهای مختلف را دریابیم و لااقل در فاز اول در پذیرش واحد فناور در پارک که میخواهد از مزایای این پارک استفاده کند مسائل اینها را حل کنیم. در این صورت اولویت با شرکتهایی خواهد بود که در حل مسئله خاص میتوانند موثر باشند. باید نهضت شبکهسازی و تعریف مسئله در کشور راه بیفتد.
کسبوکارها مسائل کشور را حل میکنند
وی افزود: دستگاهها و بدنه دولت در همه دولتها عادت کردند کار خود را انجام دهند. باید شبکهسازی شود نه این که مثلا از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود برای حل مسئله مثلا ترافیک، آلودگی هوا و غیره که چندوجهی هستند. صحبتکردن با هم نیز فرمول دارد و به نظر من نهادهای تسهیلگری مثل پارکها میتوانند چنین نقشی ایفا کنند. وظیفه دانشگاه تولید علم و تربیت انسانی است واین کار را بهخوبی انجام میدهد. وظیفه دانشگاه حل مسائل کلان نیست. کسبوکارها باید مسائل ما را حل کنند.
پارکهای فناوری میتوانند برای حل مسئله شبکهسازی کنند
فصیحی عنوان کرد: در این فضایی که رابطه، خوب تعریف نمیشود نهادی که میتواند گفتوگو و شبکهسازی بین اینها را انجام دهد میتواند پارکهای علم و فناوری باشد. چون پارکها میتوانند زبان عرضهکننده فناوری یعنی ابزار حل مسئله باشند. فناوری، ابزار حل مسئله است. پارک فناور را میشناسد، نیاز را هم میتواند بشنود و اینها را به هم وصل کند زیرا یکسری مشوق دارد و امتیازات میتواند بدهد.وی افزود: این ظرفیتها را پارک در اختیار میگذارد و تأمین اولیه را نیز پارک انجام میدهد. برخی محصولات شرکتها را ما میفروشیم و ما قرارداد آنها را میبندیم. ما ضمانت محصول را میکنیم. زیرا شرکت را میشناسیم. در واقع ما مسئولیت محصولات شرکتهای فناور پارک را میپذیریم. رئیس پارک فناوری گفت: کار دیگر که اخیرا انجام دادهایم وزارت علوم را متقاعد کردیم که نیاز داریم هابهای کار بینالمللی داشته باشیم. گفتیم ما یکی دو نیاز را شناسایی میکنیم و حاضریم روی آنها وقت بگذاریم. یکی از راههای توجه به بازار جهانی این است که پایگاهی بیرون از کشور داشته باشیم هر خدمتی را آنجا بتوانیم انجام دهیم. خوشبختانه وزارت علوم هم قبول کرده که کشور عمان را که فضای سرمایهگذاری دارد بهعنوان کشور ثالث انتخاب کنیم. اخیرا به ما ابلاغ شد که ما دبیرخانه تعاملات فناورانه با کشور عمان پارک امیرکبیر باشد.
وی افزود: حتی مجوز گرفتیم پردیسی شبیه پردیسهای مشترک پارک فناوری ما بتواند با یکی از دانشگاههای عمانی طرف شود. الان با یکی دو مورد مذاکره کردیم و اگر اتفاق بیفتد اولین بار است که در خاک کشور دیگری و یک پارک آنجا ایجاد کند. در آنصورت بخشی از پارک ما در خارج از کشور این وظایف را اجرا میکند و اتصال بازار ما به بازارهای منطقه و از ان طریق به مسیرهای دنیا است. فصیحی عنوان کرد: مهاجرت نخبگان و حتی شرکتهای دانشبنیان گاهی دلیل سیاسی و اجتماعی ندارد درحالیکه گاهی بدیهی است که اگر اینجا کسبوکار راه بیندازند یک سقفی دارد درحالیکه میتواند در بازار بزرگتر عرضه کند؛ منطق اقتصادی حکم میکند علاوه بر این که به داخل کشور سرویس دهد کسبوکار خود را توسعه دهد. کار زیربنایی اینجا این است که این وضعیت را تا جایی که میشود اصلاح کنیم و این اصلاح حتما ملاحظات دیگری نیز دارد. بهجای این که پراکنده بروند ما خودمان هدایت کنیم و یک راه و مسیر برای آنها باز کنیم.
ظرفیت استفاده از کافهها و اغذیهفروشیهای مرکز شهر
وی در ادامه گفت: در هیچ جای شهر بهاندازه ناحیه نوآوری ما کافه و اغذیهفروشی و… نداریم. میتوان از این ظرفیت برای آموزش بچهها استفاده کرد. اینها را عضو ناحیه نوآوری کنیم و یکسری چکلیست را با آنها به اشتراک بگذاریم که مثلا به مشتری خدمات اینترنتی میدهید یا خیر، مجوز بهداشت و… دارید یا خیر. سپس میتوان برایناساس یک نشان داد که مثلا این کافه عضو ناحیه نوآوری امیرکبیر است. میتوان از این ظرفیت استفاده و یک کار فرهنگسازی انجام داد اما همراه میخواهد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0