کد خبر : 3553
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

در گفت‌وگو با رواج۲۴ مطرح شد ؛

تصویرهای جعلی از اسرائیل شکست/ رژیم بازدارندگی ندارد

تصویرهای جعلی از اسرائیل شکست/ رژیم بازدارندگی ندارد
تحولات روزهای اخیر و بعد از عملیات وعده صادق۲ نشان می‌دهد نوعی از استیصال بر رژیم صهیونیستی حاکم شده و به باور کارشناسان بین‌الملل، منجر به زوال بازدارندگی رژیم شده است؛

رواج۲۴ گروه بین‌الملل: شاید سال گذشته که طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر رخ داد، کسی باور نمی‌کرد که با این اتفاق رژیم صهیونیستی دروازه‌های جدیدی از نبرد را در برابر خود ببیند. حالا در موقعیتی قرار دارد که هرچند ضربات جدی و عمیقی را به مقاومت وارد کرده اما از همیشه ضعیف تر است. به باور بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان بین الملل رژیم صهیونیستی به قبل از عملیات طوفان الاقصی باز نخواهد گشت اما این در حالیست که بازوهای رسانه ای این رژیم در محورهای غربی، عبری و عربی همچنان تلاش دارند تا آبروی ریخته شده این رژیم را با تصویر سازی های رسانه‌ای باز سازی کنند. یکی از این تصویرهای رسانه ای که به صورت عمده در رسانه ها به ویژه در فضای مجازی به آن دمیده شده، قدرت بازدارندگی اسرائیل است. بازدارندگی به این معنا که این رژیم در سطحی از قدرت قرار دارد که هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند به آن آسیب وارد سازد. مساله ای که این روزها و با تحولات بعد از عملیات وعده صادق تا حد زیادی در حال شکسته شدن است.

به همین منظور با دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل درباره آخرین وضعیت این رژیم در روزهای جاری به گفت و گو نشسته‌ایم:

آقای دکتر بفرمایید که با توجه به تحولات منطقه به خصوص اتفاقات چند روز اخیر درباره رایزنی‌های صهیونیستا با کشورهای اروپایی و آمریکا به نظر می‌رسد که با نوعی استیصالِ رژیم در حوزه همراه سازی متحدان مواجه‌ایم، این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

با گذشت یک سال اخیر که از جنگ غزه می‌گذرد و  بعد از عملیات موفق طوفان الاقصی و علی‌رغم کشتار فجیع مردم غزه با ۴۲ هزار شهید، رژیم صهیونیستی نتوانسته معادلات میدانی را به نفع خود تغییر دهد و به همین منظور، به نظر می‌رسد شرایط درونی در اراضی اِشغالی بعد از گذشت یک سال بسیار آشفته بوده و رژیم وارد یک چرخه فروپاشی شده است.

علاوه بر این، با توجه به کشتارهایی که در طی یک سال گذشته اتفاق افتاد، صهیونیست‌ها از سمت مقاومت دچار آسیب جدی  شدند به این معنا که چندین جبهه در منطقه علیه آن‌ها شکل گرفت؛ حشدالشعبی در عراق، حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن، به موازات حماس و ‌جهاد اسلامی در غزه نشان داد که حتی با این حجم بالای کشتار یا بهتر بگویم نسل کشی، ابتکار عمل دست ایران و جبهه مقاومت است

تحلیل‌گران نظامی بر این باورند که قدرت اسرائیل در هواست؛ اما میبینیم که همین هم وقتی در برابر عملیات‌های وعده صادق قرار می‌گیرد، آنطور که میگفتند عمل نمی‌کند؛ ماجرا چیست؟

ببینید رژیم صهیونیستی با حملات هوایی و بمباران‌ها سعی می‌کند قواعد درگیری را تغییر دهد. اما هنگامی که در این میانه همین درگیری‌های هوایی عملیات‌های وعده صادق رخ می‌دهد، و به اذعان رسانه‌ها و کارشناسان خودشان موفق هم بوده دو اتفاق رقم می‌خورد. اولین که آن تصویر جعلی شکست ناپذیری اسرائیل در رسانه‌ها میشکند و دوم آن که بازدارندگی اسرائیل به شدت کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر این ایران و جبهه مقاومت هستند که حالا دست برتر را در میدان دارند و اتفاقاً این بار بازدارندگی ایران و جبهه مقاومت افزایش پیدا کرده تا اندازه‌ای که دیگر اسرائیل برای انجام یک عملیات علیه ما، دست دست می‌کند.

با این وجود، در حال حاضر وضعیت رژیم را از لحاظ نظامی و امنیتی چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند پای قدرت‌های فرا منطقه‌ای را به منطقه از رهگذر تحمیل یک جنگ گسترده به کشورهای منطقه  بکشانند. ولی با توجه به آسیب‌های جدی که دیده از جمله کشته شدن بیش از دو هزار نفر از نیروهای ارتش و زخمی شدن بیش از 9 هزار سرباز و فرار پانزده هزار نفر، از ارتش و هزینه صدمیلیارد دلاری جنگ غزه، آسیب‌های جدی به بدنه اقتصادی، امنیتی ، نظامی این رژیم وارد کرده است. علاوه بر این که، تمام تاسیسات نظامی، اقتصادی و استراتژیک رژیم هم در حال حاضر در تیرس موشک‌های  انصارالله ، حزب الله ، و ایران قرار دارد.

تماس های مکرر اسرائیلی ها با مقامات آمریکا و سفر قریب الوقوع گالانت به ایالات متحده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر گالانت ، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی راجع به موضوعاتی مثل کاهش یافتن و اتمام انبار تسلیحات نظامی، اتمام موشک‌های هوشمند و از همه مهم‌تر آسیب دیدگی فرودگاه‌های مهم اسرائیل دنبال کمک آمریکاست. از طرف دیگر هم اختلاف نظر شدیدی بین گالانت و نتانیاهو به وجود آمده و آمریکایی‌ها هم به دنبال جایگزین برای  نخست وزیر رژیم  هستند.

به عنوان سوال آخر، فکر می‌کنید دلیل این جایگزینی احتمالی چیست؟

به نظر می‌رسد، گالانت شخصیت مورد اعتماد آمریکایی‌ها و بایدن است و این احتمال وجود دارد که وی جانشین نتانیاهو شده چراکه نتانیاهو با لجبازی و ماجرا جویی سعی در طولانی کردن جنگ دارد. این هم در شرایطی است که آمریکایی‌ها درگیر انتخابات داخلی و ریاست جمهوری هستند به همین دلیل به دنبال همراهی با نتانیاهو نیستند و من فکر میکنم در این شرایط متحدان اسرائیل دنبال این هستند که نتانیاهو آتش بس را بپذیرد چراکه گالانت هم به ناتوانی ارتش در ادامه جنگ اذعان دارد.

 

/// انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.