کد خبر : 3477
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷

هوش مصنوعی، سامانه امنیتی گوگل را فریب داد

هوش مصنوعی، سامانه امنیتی گوگل را فریب داد
محققان موفق به ابداع یک مدل هوش مصنوعی شدند که قادر است به‌راحتی سامانه امنیتی کپچای گوگل را که برای متمایزکردن انسان‌ها از رایانه‌ها به کار می‌رود، فریب دهد؛

بهگزارش رواج 24 به نقل از – سراج24 به نقل از تک رادار، محققان سوئیسی ابزار هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که بادقت 100 درصدی آزمون‌های کپچای گوگل را حل می‌کند و این امر موجب نگرانی جدی در مورد کارایی این سامانه در آینده شده است.
سامانه امنیتی کپچا برای ارزیابی و شناسایی کاربران انسانی طراحی شده و افراد را وادار می‌کند تا در یک تصویر چندتکه شده، بخش‌هایی را که یک شی خاص را نمایش می‌دهد، انتخاب کنند تا از این طریق انسان بودن خود را ثبات کنند. این روش دسترسی به محتوا و دیگر منابع اینترنتی، مانع از موفقیت حملات خرابکارانه ربات‌های اینترنتی می‌شود.

تابه‌حال تصور می‌شد تنها انسان‌ها می‌توانند به این آزمون‌ها پاسخ صحیح بدهند، اما حالا هوش مصنوعی با تقلید از رفتار انسان می‌تواند به آزمون‌های کپچا پاسخ صحیح داده و به دستگاه های رایانه‌ای نفوذ کند.

بدین منظور یک مدل هوش مصنوعی به نام یولو ارتقا داده شد که قبلاً بادقت حدود 70 درصد قادر به حل‌کردن آزمون‌های کپچا بود. دقت این مدل حالا به 100 درصد رسیده و این مدل برای پاسخ صحیح به آزمون‌های کپچا به تقریباً همان تعداد آزمون نیاز دارد که انسان‌ها با حل‌کردن آنها به موفقیت می‌رسند. همین مسئله توانایی کپچا برای متمایزکردن این مدل هوش مصنوعی از انسان‌ها را به حداقل می‌رساند.

باتوجه‌به اینکه کپچا برای ارزیابی انسان بودن یا نبودن هر کاربر به‌شدت به کوکی‌های مرورگر و تاریخچه استفاده از مرورگر وب نیز وابسته است، یک مدل هوش مصنوعی با دسترسی به این اطلاعات باز هم می‌تواند میزان شباهت رفتار خود به انسان‌ها را افزایش دهد؛ لذا ممکن است در آینده استفاده از کپچا منسوخ شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.