با تولید محتوا به جنگ تبلیغاتی دشمن برویم

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رواج ۲۴ به نقل از ایرنا ،حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، در مراسمی که حدود سه ساعت طول کشید،در دیدار هزاران نفر از محبان اهل بیت(ع) گفتند: مردم ایران با مقاومت ملی، تلاشهای مستمر دشمن برای تغییر «هویتِ دینی، تاریخی و فرهنگی» این ملت را ناکام گذاشتهاند و امروز نیز ضمن ضرورت آرایشیافتن صحیح دفاعی و هجومی در مقابل فعالیت تبلیغاتی و رسانهای دشمن برای حمله به «مغزها، دلها و باورها»، ایران عزیز با وجود مشکلات وکمبودهای موجود در سراسر کشور، به حرکت رو به جلوی خود ادامه میدهد.
به منظور تببین چرایی و چگونگی جنگ نرم علیه ایران، نقش رسانه و اندیشهورزان در این کارزار با عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که به عنوان یک فعال رسانهای هم شناخته میشود، گفتوگو کردهایم.
«محمد عطریانفر» در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به راهاندازی جنگ تبلیغاتی و رسانهای دشمن علیه کشورمان و اینکه ما در قبال این مصاف رسانهای چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ گفت: امروز در عرصه رقابتهای سیاسی، در کنار سیاستورزی، رکن مؤثر دیگری نیز پدیدار شده و آن مقوله رسانه به معنای مدرن آن است.
امروز هر فردی میتواند به یک منبع خبری اثرگذار در تولید اخبار مبدل شود
وی افزود: امروز بهواسطه شبکههای دیجیتال، هر فردی در هر شرایطی میتواند به یک منبع خبری و کنشگری اثرگذار در تولید اطلاعات و اخبار تبدیل شود؛ اخباری که ممکن است مثبت، منفی، مطابق با واقع یا خلاف واقع باشند.
عطریانفر با بیان اینکه منطق زمانه و شرایطی که اکنون بر ما تحمیل شده، متأسفانه از سوی برخی مسئولان، متولیان امر، سیاستمداران و مدیران ارشد بهدرستی درک نشده است، بیان کرد: این طیف، شناخت کافی و دقیقی از این تغییر رویکرد و نوعی پوستاندازی در نظام حکمرانی ندارند؛ ضعفی که به هر حال باید در مسیر اصلاح و جبران قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اگر ادعا کنیم که مدیریت در مقیاس جهانی برای پیشبرد اهداف خود بر یک گزاره دوپایهای استوار است ـ بهگونهای که یک پایه آن سیاست و فعالیتهای حزبی و پایه دیگر آن رسانه باشد ـ سخن گزاف نگفتهایم.
این فعال سیاسی و رسانهای اصلاحطلب تاکید کرد: با توجه به این واقعیت، باید بپذیریم که دشمنان و مخالفان نظام سیاسی ایران، در هر شرایطی و در راستای پیشبرد اهدافی که با منافع ملی کشور در تعارض است، از این ظرفیتها بهرهبرداری میکنند.
عطریانفر با اشاره به اینکه این ظرفیتها ممکن است در قالب ابزارهای نظامی بروز یابد، یا به عرصه سیاستورزی در سطح گفتوگوها و تعاملات جهانی منتقل شود و اهداف آنان را علیه منافع ملی ایران دنبال کند، افزود: در عین حال، رسانهها نیز از مهمترین بسترهای بهکارگیری این ظرفیتها بهشمار میروند. این یک واقعیت انکارناپذیر است که ابتدا باید آن را به رسمیت شناخت و سپس در گام بعد، سازوکارهای مقاومت و مقابله با آن را بررسی و طراحی کرد.
توان مقابله با دشمن به ظرفیتسازی، سطح دانش و توانمندی نیروها بازمیگردد
وی با طرح این پرسش که نخست باید دید آیا توان مقابلهبهمثل با این مسائل وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: پاسخ به این پرسش به میزان ظرفیتسازی و سطح توانمندی نیروهای مؤثر بازمیگردد که در حوزه رسانه صاحبسبک، صاحبنظر و برخوردار از دانش و اطلاعات لازم هستند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: امروز با نوعی ضعف مواجهایم؛ ضعفی که طبعاً باید جبران شود تا بتوان در حوزه تولید محتوا، مقاومت و مقابلهبهمثل، نقشی مؤثر در عرصه رسانهای جهانی ایفا کرد. نکته دوم به این موضوع بازمیگردد که در برابر تولیدات رسانهای رقیب و دشمن، چه سازوکارهای حفاظتی و صیانتی میتوان طراحی و اجرا کرد. مقوله صیانت بهطور مستقیم با شهروندان و افکار عمومی پیوند دارد.
در حوزه اعتمادسازی جامعه با نهادهای رسانهای با ضعف جدی مواجه هستیم
عطریانفر خاطرنشان کرد: بدیهی است تنها در صورتی میتوان در برابر تأثیرگذاری سیاستهای رسانهای رقیب و دشمن مقاومت کرد که جامعه مخاطب ایرانی به نهادهای مولد رسانهای کشور ـ چه رسانههای حاکمیتی و چه رسانههای غیردولتی ـ اعتماد داشته باشد. حال آنکه در این حوزه با ضعف جدی مواجهایم و لازم است این کاستی بهطور جدی جبران شود.
وی با بیان اینکه حتی اگر از مرحله نخست عبور کنیم، پرسش مهم بعدی این است که آیا میتوان میان سیاستورزی در سطح دولت و حاکمیت با بخشهای مردمی، پیوندی تنگاتنگ و معنادار برقرار کرد، بهگونهای که این بخشها بتوانند بهعنوان سخنگویان نیابتی و نمایندگان اجتماعی حاکمیت نقشآفرینی کنند، افزود: بدون شک، این امر نیز از ضرورتهایی است که نیازمند برنامهریزی و تمهیدات دقیق است.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد: اگر مسئله را براساس این مبانی دنبال کنیم، علیالقاعده میتوان همانگونه که در بخشی از اقدامات نظامی امکان مقاومت یا حتی غلبه بر دشمن وجود دارد، در عرصه رسانهای نیز به دستاوردهای قابلتوجهی دست یافت.
برچسب ها :اعتمادسازی جامعه ، حزب کارگزاران سازندگی ، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، رسانه ، سیاستهای رسانهای ، محبان اهل بیت(ع) ، مقاومت ملی ، میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰