چرا مردم کرمانشاه شهید محراب را فراموش نکردند؟

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رواج ۲۴ به نقل از تسنیم ، آیتالله عطاءالله اشرفی اصفهانی، چهارمین شهید محراب، در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در خمینیشهر اصفهان متولد شد و تحصیلات خود را ابتدا در خمینیشهر و سپس در اصفهان آغاز کرد. او پس از مدتی به حوزه علمیه قم رفت و بیش از سه دهه در حوزههای اصفهان و قم به تحصیل و تدریس علوم اسلامی مشغول بود. ایشان از اساتید برجستهای چون آیتالله بروجردی و امام خمینی(ره) بهره برد و در رشتههای مختلف علوم دینی از جمله فقه، اصول، فلسفه و تفسیر قرآن تخصص داشت.
در ادامه شاگردی اساتیدی چون آیتالله بروجردی و حضور در محضر امام خمینی (ره) در حوزه فلسفه و معارف، از وی عالمی جامع و فقیهی متعهد ساخت. در سال ۱۳۳۵ شمسی با دستور آیتالله بروجردی به کرمانشاه رفت تا در آن دیار به تبلیغ، تدریس و تقویت بنیه دینی مشغول شود.
با آغاز جنگ تحمیلی، آیتالله اشرفی اصفهانی حضور فعال و گستردهای در جبههها داشت و به روحیهبخشی رزمندگان میپرداخت. همچنین در پشت جبهه با جمعآوری کمکهای مالی و حمایت از مهاجران و بازسازی مناطق جنگزده فعالیت چشمگیری داشت.
در روز جمعه ۲۳ مهر ۱۳۶۱، درست هنگام اقامه نماز جمعه در مسجد جامع کرمانشاه، توسط عوامل سازمان منافقین با انفجار بمب در محراب نماز، به شهادت رسید و بدین ترتیب لقب «شهید محراب» یافت. او در آن لحظهای که خود را در محراب عبادت میدید، به بهای جان، پیام دین و حقانیت را حفظ کرد.
امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هر دو از شخصیت علمی، معنوی و مجاهدتهای این شهید بزرگوار تجلیل کردند و خدمات مهمی چون تاسیس حوزههای علمیه، توسعه کتابخانهها، ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و بازسازی مساجد و مناطق جنگی از جمله آثار برجسته اوست. آثار علمی او مانند کتابهای «البیان»، «مجمع الشتات» و تفسیر قرآن، بیانگر جایگاه علمی والای ایشان است که در کنار مبارزات سیاسی و انقلابی، شخصیت علمی شاخصی برای جامعه حوزوی محسوب میشود.
سالروز شهادت آیتالله اشرفی اصفهانی به عنوان چهارمین شهید محراب بهانهای شد که در این مورد به گفتوگو با حجتالاسلام جواد فاطمینسب مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان کرمانشاه بنشینیم.
تسنیم: چه عواملی باعث شد که حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی پس از هجرت به کرمانشاه در این استان بماند و به جای بازگشت به قم، به فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی خود ادامه دهد؟
فاطمینسب: هجرت و مهاجرت علمای دین از گذشته تاکنون همواره یکی از مهمترین سیرههای آنان بوده است؛ این هجرتها معمولاً با هدف تبلیغ دین، اشاعه فرهنگ اسلام و دعوت مردم به ارزشهای دینی انجام میپذیرد. این روند در سیره حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی نیز به وضوح مشاهده میشود، به طوری که ایشان مانند سلف صالح خود، در سال ۱۳۳۵ به دستور مرحوم حضرت آیتالله بروجردی رحمتالله علیه به استان کرمانشاه مهاجرت کرد.
ایشان به همراه چند نفر از دیگر علما برای تبلیغ دین، هدایت فکری و اعتقادی مردم و همچنین تربیت بنیانهای مذهبی در استان کرمانشاه حضور یافتند. در آن زمان، تعدادی از علمای دیگر نیز به همراه ایشان بودند و هر یک به نوبه خود به فعالیتهای دینی و فرهنگی مشغول بودند.
پس از مدتی، آیتالله اشرفی اصفهانی به همراه دو نفر از بزرگان دیگر به کرمانشاه آمدند، ولی دو نفر از این عزیزان پس از مدتی فعالیتهای تبلیغی خود را انجام داده و به قم بازگشتند. با این حال، حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی همچنان به ماندن در کرمانشاه ادامه داد.
در خاطرات ایشان آمده است که هرگاه تصمیم به بازگشت به قم میگرفت، استخارهای میکرد که معمولاً پاسخ آن مثبت نبود. این نشانهها باعث شد تا در نهایت تصمیم بگیرد در کرمانشاه بماند و از این شهر به عنوان مرکز فعالیتهای دینی و فرهنگی خود بهرهمند شود.
حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی در طول دوران پیش از انقلاب، در زمان انقلاب و تا لحظه شهادت، منشأ اثرات و خدمات بزرگی در استان کرمانشاه بود و ماندگاری ایشان در این منطقه تأثیر شگرفی در توسعه و ترویج ارزشهای دینی و فرهنگی داشت.
تسنیم: چه عواملی باعث شد که حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی پس از هجرت به کرمانشاه در این استان بماند و به جای بازگشت به قم، به فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی خود ادامه دهد؟
فاطمینسب: هجرت و مهاجرت علمای دین از گذشته تاکنون همواره یکی از مهمترین سیرههای آنان بوده است؛ این هجرتها معمولاً با هدف تبلیغ دین، اشاعه فرهنگ اسلام و دعوت مردم به ارزشهای دینی انجام میپذیرد. این روند در سیره حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی نیز به وضوح مشاهده میشود، به طوری که ایشان مانند سلف صالح خود، در سال ۱۳۳۵ به دستور مرحوم حضرت آیتالله بروجردی رحمتالله علیه به استان کرمانشاه مهاجرت کرد.
ایشان به همراه چند نفر از دیگر علما برای تبلیغ دین، هدایت فکری و اعتقادی مردم و همچنین تربیت بنیانهای مذهبی در استان کرمانشاه حضور یافتند. در آن زمان، تعدادی از علمای دیگر نیز به همراه ایشان بودند و هر یک به نوبه خود به فعالیتهای دینی و فرهنگی مشغول بودند.
پس از مدتی، آیتالله اشرفی اصفهانی به همراه دو نفر از بزرگان دیگر به کرمانشاه آمدند، ولی دو نفر از این عزیزان پس از مدتی فعالیتهای تبلیغی خود را انجام داده و به قم بازگشتند. با این حال، حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی همچنان به ماندن در کرمانشاه ادامه داد.
در خاطرات ایشان آمده است که هرگاه تصمیم به بازگشت به قم میگرفت، استخارهای میکرد که معمولاً پاسخ آن مثبت نبود. این نشانهها باعث شد تا در نهایت تصمیم بگیرد در کرمانشاه بماند و از این شهر به عنوان مرکز فعالیتهای دینی و فرهنگی خود بهرهمند شود.
حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی در طول دوران پیش از انقلاب، در زمان انقلاب و تا لحظه شهادت، منشأ اثرات و خدمات بزرگی در استان کرمانشاه بود و ماندگاری ایشان در این منطقه تأثیر شگرفی در توسعه و ترویج ارزشهای دینی و فرهنگی داشت.
تسنیم: چگونه نسل جدید میتواند از تاریخ انقلاب اسلامی و شخصیتهایی مانند آیتالله اشرفی اصفهانی درس بگیرد و در مقابل تهدیدات استکباری مقاومت کند؟
فاطمینسب: نسل جدید ما، به ویژه دهه ۸۰ که جنگ تحمیلی و حوادث مربوط به آن را از نزدیک تجربه نکرده است، ممکن است نتواند عمق جنایات و خونریزیهایی که بعد از انقلاب اسلامی و در طول جنگهای مختلف رخ داد را درک کند. اما این نسل میتواند با مطالعه تاریخ انقلاب، از این وقایع درسهای مهمی بگیرد. آیتالله اشرفی اصفهانی، که به گفته بسیاری از مردم استان کرمانشاه، آزارش به مورچهای نمیرسید و چهرهای محبوب و ارزشمند بود، نمادی از شخصیتی است که در مقابل ظلم و استکبار ایستاد.
شهید آیتالله اشرفی اصفهانی در طول عمر خود، چه قبل از انقلاب و چه در دوران مبارزات، همواره در جبهههای مختلف به مقابله با دشمنان انقلاب و ملت پرداخت. ایشان حتی سه بار توسط منافقین و ضد انقلاب ترور شد، اما هر بار مصلحت و حکمت الهی به او فرصت میداد که زنده بماند تا در نهایت به آرزوی دیرینهاش برسد و به عنوان شهید محراب به شهادت برسد. وقتی شهید صدوقی به عنوان سومین شهید محراب توسط منافقان به شهادت رسید، ایشان آرزو داشت که چهارمین شهید محراب باشد و این آرزو در نهایت محقق شد.
این نکته بسیار مهم است که نسل جدید از تاریخ عبرت بگیرد و بداند که دشمنی و عناد استکبار با نظام جمهوری اسلامی ریشه در گذشته دارد. امروز ممکن است از ما دعوت کنند تا در اجلاسها و مذاکرات بینالمللی شرکت کنیم، اما این دعوتها اغلب پشت پرده سناریوهای جدید و توطئههایی علیه انقلاب و نظام اسلامی است. نمونه آن، قبل از جنگ ۱۲ روزه است که علیرغم مذاکرات و تلاشها برای رسیدن به نقشهراهی مشترک، دشمنان جمهوری اسلامی به یکباره حمله کردند و جنایات بزرگی به بار آوردند.
بنابراین، نسل جدید باید از تاریخ بیاموزد که هیچگاه دشمنیهای استکباری را ساده نگیرد. تاریخ به ما آموخته است که حتی در اوج مذاکرات و گفتوگوها، دشمنان نظام ممکن است در پشت پرده توطئههایی برای ضربه زدن به ملت و انقلاب داشته باشند. از این رو، باید همواره هوشیار و مقاوم باشیم و از شخصیتهایی چون شهید آیتالله اشرفی اصفهانی که در برابر تهدیدات ایستادند، الگو بگیریم.
تسنیم: چرا حضور فعال و خالصانه ائمه جماعات و ائمه جمعه در میان مردم، کلید موفقیت در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی است؟
فاطمینسب: در کشور ما حدود ۹۰۰ پایگاه ائمه جماعات وجود دارد که نقش مهمی در تقویت و حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایفا میکنند. این جایگاه ارزشمند به عنوان امانتی الهی در اختیار این عزیزان قرار گرفته است و ائمه جمعه محترم به خوبی واقفند که رمز موفقیت در امانتداری، خدمت خالصانه و تلاش شبانهروزی در جامعهای است که امروز با هجمهها و تهاجمات فرهنگی گستردهای روبهروست.
شهدای محراب، به ویژه شهید آیتالله اشرفی ثانی، بهترین و والاترین الگوها برای ائمه جمعه و نسل جدید هستند. مکتب آل هاشم و شهدای عزیز ما با سیره عملی و نگاه خاص خود به جایگاه امامت جمعه، این نهاد مقدس را به یک پایگاه قوی در دفاع از ارزشها و انقلاب تبدیل کردهاند. امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی و تلاشهای شبانهروزی مسئولین مربوطه، شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت و رشد این نهاد فراهم شده است.
تریبونهای نماز جمعه، که در اختیار مردم است، نقش کلیدی در تبیین، حمایت و دفاع از مردم و ارزشهای انقلاب اسلامی دارد. اما اگر امام جمعه تنها به حضور محدود در نماز جمعه اکتفا کند و ارتباط خود را با مردم صرفاً به همان تریبون محدود نماید، در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهد بود. شهدای محراب به ما آموختهاند که امام جمعه موفق کسی است که در کنار مردم باشد؛ در محافل، مساجد، مدارس و جمعهای مختلف حضور فعال داشته باشد و ارتباط مستمر با اقشار و مسئولین مختلف برقرار کند.
امام جمعهای که خود را مدافع واقعی مردم بداند، با افزایش حضور در نماز جمعه و ارتباط مستمر با مردم، میتواند این اعتماد و حمایت را حفظ کند. اگر میخواهیم در روز قیامت شرمنده شهدا نباشیم، همه کسانی که در راس امورند و حتی عموم مردم باید خالصانه خدمت کنند، مراقب خود باشند و به وظیفه مهم حمایت از دین، اعتقادات و نظام مقدس جمهوری اسلامی عمل کنند. کم گذاشتن در این مسیر، بیتردید پاسخگوی درگاه الهی نخواهد بود.
برچسب ها :آیتالله اشرفی اصفهانی ، چهارمین شهید محراب ، خمینیشهر اصفهان ، شهید محراب ، کرمانشاه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰