کد خبر : 18023
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۱

مصرف روزانه ۴دقیقه ای کتاب الکترونیک

مصرف روزانه ۴دقیقه ای کتاب الکترونیک
دبیر انجمن فرهنگی ناشران دیجیتال کودک با تاکید بر اینکه هیچ سیاست‌گذاری برای ترغیب کتاب‌خوانی در فضای مجازی انجام نشده است

 

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی رواج ۲۴ ،علی محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به آماری که وزیر فرهنگ از پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات بیان کرده است، گفت: بر اساس این آمار، مخاطبان ایرانی به طور متوسط ۷۰ دقیقه در روز در حال مصرف محتوای علمی، آموزشی و مستند در فضای مجازی هستند. این آمار جدای از محتوای سرگرمی و بازی در فضای مجازی است. براساس همان آمار، کاربرهای حوزه کتاب حدود ۱۰ دقیقه از این کالای فرهنگی استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن فرهنگی ناشران دیجیتال کودک با اعلام اینکه مخطبان ایرانی به طور متوسط چهار دقیقه در روز در حال مصرف کتاب الکترونیک هستند، ادامه داد: بنابر آماری که در تشکل‌های نشر دیجیتال پیمایش کردیم از این چهار دقیقه، یک دقیقه به شکل قانونی و از بسترهای رسمی و سه دقیقه به شکل غیرقانونی و از بسترهای غیررسمی در حال مصرف است. در واقع مصرف غیرقانونی کتاب در حوزه الکترونیک چند برابر مصرف قانونی است.

به گفته این فعال حوزه چاپ دیجیتال مصرف غیرقانونی کتاب در حوزه الکترونیک، باید نگاه سیاست‌گذار را نسبت به مصرف محتوای مردم جلب کند. مشخص است دراین حوزه، غیر از اینکه باید سیاست‌های جدید چیده و از آن در برنامه‌ریزی برای مصرف محتوای مردم استفاده شود، باید سیاست‌هایی برای استفاده مردم از بخش ریشه‌دار در فضای مجازی مانند کتاب برنامه‌ریزی شود؛ این‌ها همه در حالی است که در این حوزه هیچ سیاست‌گذاری برای ترغیب کتاب‌خوانی مردم در فضای مجازی انجام نشده است.

برای مصرف کاربران ایرانی در اینترنت، هیچ برنامه‌ای نداریم

محمدپور با اشاره به اینکه طبق آمارهای جهانی کاربر فضای مجازی روزانه به طور متوسط هفت ساعت زمان خود را در اینترنت می‌گذراند ، ادامه داد: ما برای مصرف هفت ساعته کاربران ایرانی در اینترنت هیچ برنامه‌ای نداریم، و دقت کنید حوزه کتاب الکترونیک و صوتی صرفا چهار دقیقه از این زمان را به خود اختصاص می‌دهد و ۷۰ درصد از چهار دقیقه مصرف غیرقانونی است.

دبیر انجمن فرهنگی ناشران دیجیتال کودک با تاکید بر اینکه قوانین بر اساس قواعد نوشته می‌شود، افزود: وقتی ما قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری می‌کنیم، به رفتارها جهت می‌دهیم. وقتی این کار را نکنیم بازار مصرف و تولید دچار هرج و مرج می‌شود. سیاست‌گذار برای هفت ساعت مصرف کاربرها برنامه‌ای ندارد. یک الزام ورود سیاست‌گذار و قوانین برای حمایت از نشر در فضای مجازی است.

به گفته او هیچ برنامه‌ای برای اینکه کاربران از هفت ساعت حضور در فضای مجازی، دقایقی را به کتاب قانونی اختصاص دهند، وجود ندارد و این یکی از چالش‌ها است. در سیاست‌گذاری وقتی چیزی وجود ندارد مسیرش را از جایی که خارج از لایه‌های قانونی دنبال می‌کند. وقتی برای وقت مردم در فضای مجازی برنامه‌ای وجود نداشته باشد، این زمان با مسائل دیگری پُر می‌شود.

دبیر انجمن فرهنگی ناشران دیجیتال کودک گفت: باید توجه داشت بیش از ۹۵ درصد مصرف کودکان ایرانی در پلتفرهای خارجی یعنی در اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب است. این نشان می‌دهد که ما هیچ برنامه‌ و سیاستی در این حوزه نداشتیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.